Tunnin juna - TET-harjoittelijani näkökulmasta
13.12.2017

Tunnin juna

Helsingin ja Tampereen välistä junaväylää pitkin kuljetaan eniten Suomessa. Jopa kuusi miljoonaa matkustajaa on kulkenut tätä junareittiä pitkin viime vuonna. Matkustajien määrä on arvioitu kasvavan jopa 40 prosenttia vuosien 2010-2030 välillä. Tämä junaväylä on hyvin ruuhkautunut, ja se aiheuttaa jatkuvia myöhästymisiä. Tämä aiheuttaa myös myöhästymisketjureaktion muiden kaukojunien kanssa. Läntisen Suomen maakunnat haluaisivat toteuttaa merkittävän tulevaisuusinvestoinnin nimeltä “tunnin juna”. Tämä tarkoittaa sitä, että juna kulkisi tunnissa Tampereelta Helsinkiin, sekä myös Tampereelta Jyväskylään, Vaasaan ja Poriin.

   Tämä hanke vaatii lisäraiteet, eli kolmannet raiteet. Tämä kolmas raide estäisi myöhästymisiä ja muita hitauksia. Se nopeuttaisi kaikkia yhteyksiä Helsinkiin ja yhdessä Riihimäen kolmioraiteen kanssa se mahdollistaisi suoran yhteyden Pietarin ja Länsi-Suomen välille. Tämä tunnin juna ei pysähtyisi matkan välissä missään vaiheessa, vaan se menee suoraan Tampereelta Helsinkiin. Tällöin se voi mennä lujaa vauhtia ja säästää aikaa.

   Keskustelut ja suunnittelu hankkeen rahoituksesta on nyt aloitettu Euroopan Investointipankin kanssa. Suunnittelukustannuksiksi on arvioitu noin 40 miljoonaa euroa.

   Ratayhteys toimisi henkilö- ja tavaraliikenteen pääsuonena, sillä olisi iso merkitys elinkeinoelämän sujuvuuteen ja ihmisen arkeen. Tällä hetkellä rataosuus on suuren käytön takia häiriöherkkä. Tunnin juna nopeuttaisi ihmisten arjen lisäksi tavaraliikennettä. Vuodessa tavaran kuljetusmäärät ovat 2,4-3,7 miljoonaa tonnia vuodessa. Kasvun on arvioitu 2013-2025 vuosien välillä olevan noin 16 prosenttia. Tunnin junan ansiosta tavaraliikennekin voisi nopeutua suuresti.

   Tämä hanke olisi keskeinen osa koko Suomen rataverkkoa. Se nopeuttaisi ja helpottaisi hyvin monen ihmisen elämää. Hanketta kannatetaan nyt jo todella paljon ja siitä puhutaan jo monessa paikkakunnassa. Mielestäni hanke kuulostaa erinomaiselta ja hyödylliseltä. Tampereen ja Helsingin seutujen välillä on runsaasti kysyntäpotentiaalia, jota nykyisellä operoinnilla ei tavoiteta.

                                                                                                                 Inkeri Nirvi, 13.12.2017

                                                                                                                 TET-harjoittelija

                                                                                                                 Haukilahden koulu